onsdag, februari 8, 2023
HomeBlogg9 hälsofördelar med isbad

9 hälsofördelar med isbad

Att ligga i ett isbad är ett av de enklaste sätten att hjälpa återhämtningsprocessen efter ett långt jogging pass. Du behöver endast ligga i badet och slappna av samtidigt som du gör andra saker, som att undersöka vilka casinon som ger de bästa bonusarna på casinoreviewers exempelvis. Fördelarna bakom att sänka kroppstemperaturen med hjälp av iskallt vatten är många. Här är 10 hälsofördelar som du kan dra nytta av genom att ta ett isbad:

1. Minskar trötthet och ökar fokus

Dags att skippa morgonkaffet? Isbad har nämligen en positiv effekt på sömn och fokus. Vilket gör det till ett utmärkt sätt att förbättra din prestation och öka din produktivitet. Den kalla temperaturen chockar kroppen och skapar signalsubstansen adrenalin i kroppen. Adrenalin ökar hjärtfrekvensen och blodcirkulationen, vilket ger en känsla av uppmärksamhet. Det kan även leda till att du känner dig mer vaken, alert och uppmärksam. Samtidigt hjälper det dig att förbättra sömnkvaliteten genom att reglera cirkadisk rytm.

2. Isbad reducerar inflammtion

Det är känt att bada i kallt vatten kyler ner muskelcellerna, vilket minskar inflammation och sekundär skada. Det är därför läkare rekommenderar att lägga is på en skada, som en stukad fotled. Isbad hjälper också till att minska svullnad och smärta. Genom att bada i isvatten minskar blodcirkulationen, vilket även hjälper till att lindra smärta. Det kan också ta bort några av de gifter som kroppen har producerat för att orsaka inflammation.

3. Bränner kalorier

När isvattnet täcker dig, kommer kroppen att automatiskt svara med en försvarsmekanism för att generera värme för att bekämpa kylan. Nämligen att få din ämnesomsättning att jobba snabbare. Det vill säga att kroppen förbränner kolhydrater och fettreserver snabbare för att få tillbaka kroppsvärmen. Det är därför du kan börja bränna kalorier när du badar i iskallt vatten.

4. Ger dig mer hälsosamt hår

När håret tvättas i iskallt vatten stänger den automatiskt igen hårsäckarna. Stängningen av porerna gör att håret inte faller av lika lätt när du tvättar håret. Kombinationen av kallt vatten och massage av huvudet kommer också att öka blodcirkulationen i hårbotten vilket leder till att syre och transportion av näring till håret fungerar bättre via blodet. Det gör att håret blir starkare och ger dig ett mer hälsosamt hår.

5. Förbättrar blodcirkulationen

När du kommer i kontakt med kallt vatten kommer din kropp att bli chockad vilket resulterar i en ökning av blodcirkulationen. Kroppen svarar alltså med en mekanism som ökar hastigheten på blodcirkulationen, så att blodcirkulationen fungerar bättret. Som ett resultat av detta tar sig blodet snabbare fram och tar effektivt bort gifter och skadliga ämnen från kroppen. Det gör också att näringsämnen kan transporteras snabbare till de delar av kroppen som behöver dem. Detta är en viktig faktor när det gäller att förbättra hudens hälsa, eftersom näringsrik blodcirkulation ger huden både syre och nyttiga ämnen.

6. Förbättrar huden

Tvätta ansiktet med is är fördelaktigt för porerna på huden. När du tvättar ansiktet med varmt vatten öppnar sig huden och svettas ut naturliga oljor vilket ger dig en torr hud. Men när du tvättat ansiktet med kallt vatten så kommer du inte släppa ut de naturliga oljorna som är fördelaktiga för att bibehålla en len och vacker hud. Därför minskar alltså kallt vatten rynkor i ansiktet och torr hud. Det förbättrar hudens utseende och gör att du ser yngre ut.

7. Förebygg ömhet i musklerna

Isvatten kan minska eller till och med förhindra att muskelömhet efter träning. Det är mer känt som kryoterapi. Detta har ett team av forskare från University of Ulster, Nordirland, visat. Resultaten av deras forskning visar att isbadet efter träning kommer minska muskelinflammation med potential att orsaka smärta, stelhet och svullnad efter träning minskar.

I studien deltog 366 personer och man genomförde 17 kliniska prövningar, där forskarna bad deltagarna att lägga sig i isvatten med en temperatur på 10 till 15 grader under varierande perioder, från 5 till 24 minuter. Resultatet visade att de hittade bevis för att kallt vatten efter träning minskar muskelsmärta. Det visade även att längre tider i isvatten förbättrade resultatet.

8. Förbättrar ditt immunförsvar

Hälsofördelar med isbad är också effektiva för att förbättra immunförsvaret. En dusch med kallt vatten kan öka kroppens ämnesomsättning och småningom aktivera immunförsvaret. Det kommer också att göra att kroppen minskar ökar röda blodceller som kan döda viruset och få immunförsvaret att öka att bli bättre. Dusch med kallt vatten kan också öka cirkulationen vilket kan göra att du undviker att utveckla högt blodtryck och åderförkalkning. Isbad är också effektivt för att minska inflammationer som kan leda till artrit. Det kan också hjälpa till att lindra smärta, särskilt efter en skada.

9. Ökar mäns spermaproduktion

Genom användning av varmt vatten så minskar män spermaproduktionen. Isvatten kommer att förbättra kvaliteten på den vitala vätskan. Därför bör man undvika att använda varmt vatten när man duschar. Det är också bra att ta en iskall dusch minst en gång i veckan, eftersom det hjälper till att hålla spermaproduktionen i balans. Man bör också undvika stress, alkoholhaltiga drycker, rökning och nikotinprodukter som kan påverka spermiernas antal och mobililitet. Spermaproduktionen har stor betydelse för infertilitet hos män.

Se mer

Populärt